Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jasper Hoed - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jasper Hoed - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg jasper

07 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Beste familie, vrienden en kennissen,

Alles goed bij jullie in Nederland? Iedereen een leuk pinksterweekend gehad? Iedereen met tentamens veel succes! nog even en het zit er weer op!

Dit weekend zijn we naar Brownsberg geweest! de verhalen van de reisleider waren veel belovend dus we waren erg nieuwsgierig geworden. Op vrijdag hebben we nog een beetje op de bank gehangen en was het weer veel te laat geworden, natuurlijk. Een aantal rum-cola en een paar uurtjes slapen later was het alweer zaterdag. Om 8 uur zouden we met een busje opgehaald worden, dat werd dus 9:30 uur. Hadden we 1,5 uur langer kunnen slapen! Wij waren de laatste die opgehaald werden en toen zijn we vertrokken richting het zuiden. Weer lekker 3 uur over een bauxiet weg met veeeeeeeeel gaten. Niet zo heel erg prettig als je een beetje brak bent. Toen we eenmaal onder aan de berg waren bleek de weg omhoog een grote blubber bende te zijn. Een van de reisleiders was met een klein 4-wheel drive busje en zelfs die moesten we al omhoog duwen het eerste stuk. Dat ging met onze bus natuurlijk niet lukken. Dus maar lekker gaan lopen en lopen en nog verder lopen. Was wel goed voor de kater en het is niet vervelend om in de tropen te lopen. Brownsberg is een natuurpark en het ziet er fantastisch mooi uit. De aapjes slingeren door de bomen. Onderweg lekker lopen kletsen met iedereen. In totaal zijn we met 17 man die kant op gegaan en dan nog 3 man begeleiding erbij. Na 8 kilometer kwam eindelijk de bus eraan en konden we de laatste 3 kilometer met de bus. De bus was omhoog getrokken door een tractor. Het duurt alleen altijd even voordat dat geregeld is. Helaas waren we dus pas om half 5 boven en konden we niet meer naar de watervallen lopen. Wat betekende dat we er een moesten schrappen en de ander de volgende dag moesten bezoeken en dus erg vroeg ons hangmatje uit zouden moeten.
Boven zijn we eerst maar eens een hapje (met iets teveel sambal) gaan eten. Met uitzicht over het Brokopondo meer hebben we genoten van het eten. Alleen jammer dat het ging regenen. Na het eten was het tijd voor de hangmatten. Mijn hangmatje zag er maar een beetje zielig uit tussen al die andere hangmatten, had toch een grotere moeten kopen!
In het kamp zijn we ’s avonds een beetje bij gaan kletsen met caparina erbij, sterk spul! Een groepje mensen zat heerlijk in de hangmat, 2 per hangmat, toen er nog een bij wou gaan zitten was een balk het er niet zo mee eens en die kwam heel snel naar beneden zetten. Was best grappig om te zien.
Na nog meer Caparina zijn we een stuk gaan lopen over een jungle trail. Zou leuk kunnen zijn, maar niet met 10 luidruchtige Brabanders (verder niets tegen Brabanders hoor). Maar ook de jungle beestjes waren er niet echt dol op, want iets anders dan mieren hebben we niet gevoeld (of gezien dus). Maar was wel even spannend.
En toen was het tijd voor een slaapje, het was dan ook al 2 uur ’s nachts en om 6 uur moesten we er weer uit (op zondag!! Die zijn gek)

Geloof mij, om 6 uur ’s ochtends is een lange broek, t-shirt en een dun dekentje niet warm genoeg op Brownsberg. Was flink fris! Na het ontbijt zijn we richting de leoval gaan lopen en snel genoeg werd het weer warm. De waterval was erg mooi en we hebben genoten van het frisse water dat lekker op je hoofd klettert. Helaas is mijn memory card van m’n fotocamera op dat moment ook overleden, met natuurlijk de mooiste foto’s tot nu toe erop.

Na de waterval zijn we terug gelopen naar het kamp om nog iets te eten en de laatste spullen te pakken. Vanaf daar zijn we naar de Wittiekreek gaan lopen. Dat was een flink stuk lopen, 3,5 uur. Hier hebben we geluncht en zijn we van rotsen gaan springen.

Na het kreekje kwam het zwaarste stuk. We moesten over een weg lopen met gemiddeld 20 cm aan blubber op de weg. Dus dat waren leuke glij- en valpartijen. Na 2 uur lopen kwamen we eindelijk bij de boot, want we gingen nog naar Tonka eiland in het Brokopondo meer! Best bizar, zo loop je over de weg, en zo loop je over de zelfde weg alleen ga je steeds dieper het water in. Voor de personen die niet weten wat het Brokopondo meer is: In de jaren 60 hebben ze in het binnenland een stuwdam aangelegd voor elektriciteit opwekking. Het meer (ook te zien op het kaartje rechts) is echt belachelijk groot. Omdat je natuurlijk tropisch regenwoud onder water laat lopen waar beesten leven hebben ze ook nog een reddingsactie op touw gezet om de meeste dieren uit het gebied te halen. En toen was het tijd om de boel onder te laten lopen. Als je nu over het meer vaart zie je overal boomstammen boven water uit steken. De bootsmannen weten precies waar je moet varen, want net onder de oppervlakte kan er altijd een boom staan.

Op Tonka eiland was het niet bepaald spannend. We waren allemaal gesloopt van het vele lopen. Dus we hebben daar wat gegeten en gingen toen met de boot richting de bus. En natuurlijk door de regen heen. Flink nat en koud kwamen we bij de bus aan. In de bus dus op zoek naar een droog shirt en een handdoek. Na die gevonden te hebben konden we lekker gaan zitten. Lekker is een groot woord in zo’n Hindoestaanse bus. Nederlanders zijn natuurlijk erg lang, eigen schuld dikke bult dus!

In de bus is iedereen heerlijk tegen elkaar aan in slaap gevallen nadat de Brabanders (weer die Brabanders, ze doen het zelf hoor!) de boel even lekker op stelten hadden gezet met slechte Guus Meeuwis muziek.

Om 22:30 uur waren we dan eindelijk thuis. Daar hebben we ons ontdaan van rood (door de bagger) geworden kleding en hebben we onze benen maar even goed gewassen. En zo is het alweer 23:30 uur en kan je nog maar 6 uur slapen. Weer 3 nachten weinig geslapen, goed bezig!

En nu is het alweer woensdag. Als het goed is, nog steeds als het goed is ja, ga ik dus zondag een stukje vliegen. We zijn nu bezig met de tickets, dat loopt alleen nog niet zo. Ook moet ik mijn visum wijzigen omdat ik maar een enkele entree heb. En ik hoorde dus dat dat 2 dagen duurt. Dat zou beteken dat het pas maandag klaar is, dat word dus omkopen ofzo. Maar als het allemaal doorgaat ben ik dus 2 weken weg uit Suriname.

Groetjes Jasper

op http://www.mijnalbum.nl/Album=VMOD4AW4 kunnen jullie nog wat meer foto's vinden. en er komen er nog meer bij, als het goed is.

• 08 Juni 2006 - 17:54

Fa Waka Jappie:

Mooi reisje was dat weer. Veel gezien, opvallend dat de bomen nog niet verrot zijn, zeker tropisch hardhout!
    Nog steeds veel blubber daar, komen die laarzen toch van pas.
    Dat reisje zal wel doorgaan denk ik, is een mooie kans, zet je de folder nog eens op het net!?
    Doe het de komende dagen dagen maar rustig aan, je kunt in de tropen niet doorbeulen.
    Groetjes aan Jasper en de huisgenoten, spreek je snel.
    Vanavond Metallica in Gelredome, Waldo was helemaal ontdaan vanochtend, op exact dit moment The unforgiven op de radio.

Ronald xxx

• 08 Juni 2006 - 20:35

Hoi Jappie:

Wat een mooi verhaal weer,en dan nog wat je allemaal nog gaat doen.Hoop dat ik je nog spreek voordat je weg gaat.Allemaal best wel spanend voor jou maar ook voor ons.Geniet ervan,maar let goed op jezelf.Heel veel kusjes,mama

• 09 Juni 2006 - 15:14

Mariska:

Hey Jas! Leuke fotos!! He pas goed op jezelf en ik spreek je! Kusjes Maris!

• 12 Juni 2006 - 11:22

Koen:

Gast! Hoe is het nou dan? Jij hebt daar weer een mooie tijd dacht ik zo! foto's zijn cool. Beniewd naar meer.

Hiephoi Koen

• 12 Juni 2006 - 20:32

Johan En Monique:

hoi jasper, wat jij daar allemaal meemaakt is echt avontuurlijk , geweldig man.Hopelijk heb je nog veel plezier en wie weet hoor je nog van ons!!! gr v de kroontjes.

• 13 Juni 2006 - 12:23

Wilma En Hans:

Heel leuk verhaal alleen die Brabander daar moet je iets aan doen, altijd hetzelfde met die lui.Ik hoop dat je dit nog even niet leest, want dan ik alles goedgeaan met je visum. Wij hopen dat je je nog meer vermaakt, maar volgens mij lukt dat wel. Wij gaan met vakantie na de vakantie hoop ik weer nieuwe verhalen van je te lezen.
    liefs en groetjes en doe voorzichtig.
    Wilma, Hans , Heidi en Mickey

• 16 Juni 2006 - 13:31

Annet:

heej jasper! ik dacht er staat wel een berichtje uit barbados ofzo op je site! alles goed daar? hier is t kei mooi weer en we worden heel bruin dus je bent vast niet de bruinste als je terug komt! :P de salsa is wel minder gezellie zonder die meiden! en zonder jou natuurlijk ;)

nou tot vrijdag en we nemen wel weer een rum cola dan!

kuz annet