stappen en schildpadden kijken op Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jasper Hoed - WaarBenJij.nu stappen en schildpadden kijken op Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jasper Hoed - WaarBenJij.nu

stappen en schildpadden kijken op Matapica

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg jasper

04 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

hallo iedereen!
Hier weer een berichtje uit Suriname. Hoe gata het in Nederland dan? Allemaal lekker aan het genieten van het lekkere weer en de vakantie?? dit is een heel erg lang verhaal, maar het was ook zo mooi!!

Zo, dit was een mooi weekend! Vrijdag avond zijn we lekker gaan stappen! De huisgenootjes hadden eerst een afscheidsfeestje van het kindertehuis waar ze stage lopen. Dus Jasper en ik hadden het huis voor ons alleen! Beter! Maar Jasper lag lekker de hele avond op z’n bed te slapen, dus deze Jasper zat gezellig alleen op de bank… Beetje voor de tv gehangen en alvast aan de rum-cola begonnen. Om 23:30 uur kwamen de huisgenootjes thuis, met de taxi chauffeur. Die hadden ze gestrikt om te blijven wachten tot we de stad in gingen, arme jongen. De dames moeste zich nog opfrissen en opmaken. Dus maar even gezellig met die arme jongen zitten kletsen met een drankje erbij. Om 00:30 uur was iedereen eindelijk eens klaar dus zijn we in de taxi gestapt richting Starzz.
Vrijdag was het Mirjam’s laatste avond, dus die was ook nog gezellig in Starzz. De rum-cola zat al goed in de beentjes dus die hebben dan wel zin om even flink los te gaan. Het leuke van Starzz is dat ze echt alles door elkaar draaien. Van R&B tot Techno en van rap tot vieze Hollands talige hits. Dus we hebben daar heerlijk stom rond staan springen. Het laatste uur was iedereen buiten gaan zitten en dat wisten Annet (mijn huisgenootje) en ik niet. Dus wij maar wachten en wachten tot ze terug kwamen, niet dus. En ze draaiden het hele uur alleen maar techno, dus we hebben met onze rum beentjes stom staan rondspringen en staan hakken. Wat rum al niet met je doet. Toen we even een hotdog gingen eten vonden we de rest buiten. Ondertussen was het ook al 4:30 uur, dus was het tijd om maar weer eens thuis te gaan kijken. Met z’n 4en de taxi in en lekker naar huis. Thuis nog even de zak chips geplunderd en toen lekker naar bed, want de volgende dag moesten we er redelijk op tijd uit.

En dat vond de schoonmaakster ook… Normaal komt de huisbaas de schone handdoeken en beddengoed brengen, maar die was een weekendje weg, dus de schoonmaakster had die taak op der genomen, jammer genoeg. De schoonmaakster vond 10 uur ’s ochtends laat zat om langs te komen, en wij vonden dat toch echt te vroeg. Dus we werden wakker van aar aan de telefoon schreeuwend tegen de huisbaas dat ze onze lakens en handdoeken niet zag liggen. Nee, gek hè als we er nog onder liggen te slapen! Dus Annet geïrriteerd der kamer uit om haar handdoek te brengen en te vertellen dat we met z’n allen nog lagen te slapen en niet van plan waren om alles eraf te gaan halen. Dus Annet die moest ons maar even wakker gaan maken. Dus Annet zegt, heel lief van haar, dat wij dat waarschijnlijk niet zo waarderen. Maar het moest! Dus zij lekker op de deur kloppen om ons wakker te maken. Grrrrr, schoonmaaksters.

Zaterdag overdag de stad in geweest want het was de dag van de afschaffing van de Slavernij. Dus allemaal leuke dingen te doen in de stad. Was wel leuk om even te zien, maar iets te druk. Dus om 4 uur richting ’t vat om voetbal te kijken en te hopen dat Brazilië eruit geschopt zou worden. 1/3de van de bevolking hier is namelijk voor Brazilië en wij dus niet! Zeker niet nadat wij vorige week uitgelachen waren omdat we verloren hadden van Portugal. Dus wij hebben flink staan juichen voor frankrijk en daarna flink staan lachen toen iedereen heel stil wegdroop de straten op. Wie het laatst lacht, lacht het best! Ja toch!

Het plan was om ’s avonds Starzz weer onveilig te maken. Maar dat plan hebben we niet uitgevoerd. We waren vrij moe en de volgende 2 dagen zouden ook weer druk worden. Want we zouden namelijk naar Matapica gaan!

Matapica dus… Matapica is een zandbank voor de kust van Suriname, net iets te Noord-Oosten van Paramaribo. Hier komen tussen februari en augustus 4 soorten zeeschildpadden hun eitjes leggen. We konden met een boot heen en terug of we konden met een helikopter heen en met de boot terug. De helikopter was maar 30 euro duurder, dus dat moeten we doen!
Zondag moeten we om kwart voor twaalf op het vliegveld zorg en hoop zijn. Daar krijgen we eigenlijk geen uitleg over hoe en wat, alleen dat we bij het uitstappen niet naar achterlopen, geeft zo’n bloederig zooitje hè.

Met 3 man mag je tegelijk de helikopter in. Was erg leuk!! Het is ongeveer 20 minuten vliegen en ik zat lekker voorin, zonder deur (wel met gordel gelukkig). Dus lekker vliegen over de stad en de suriname rivier. Buiten de stad boven het Zwamp gebied (moeras) en de graslanden gingen we echt laag! Een boom kwam op dezelfde hoogte voorbij, erg vet! En toen kwam de zee in zicht. Dus een mooie bocht boven het strand en toen met volle snelheid op 10 meter hoogte over de kustlijn, echt hip (zoals Annet zou zeggen).

Aangekomen bij het ‘kamp’ kregen we een tent toegewezen, mochten we wat drinken en mochten we heerlijk gaan genieten van het strand en de zee. Het kamp is een houten hutje waar 2 gasten van Stinasu (soort staatsbosbeheer ofzo) wonen die de schildpadden in de gaten houden. Verder is er een wc (gat in de grond, kist erover en een wcbril erop) en geen douche. Wel een ton met regenwater.

Dus maar meteen gaan zwemmen, mooie golven daar! Na 2 uur genieten was het tijd voor het eten. Dus lekker Surinaams gegeten en toen gingen we kijken of we jonge schildpadjes konden vinden, wat daar kwamen we dus voor!

En na 10 minuten lopen hebben we er dus inderdaad 2 gevonden. Hevig spartelend vinden ze het niet leuk om vast gehouden te worden, dus na 2 foto’s mochten ze weer los. En ze wisten niet hoe snel ze bij de zee moesten komen. Om daar meteen door een flinke golf overspoeld te worden.

Toen liepen we door naar het volgende kamp want we moesten een gasfles hebben. En natuurlijk begon het weer lekker te regenen. Best koud in je zwembroek. Vanaf het kamp gingen we met een bootje terug naar ons kamp, over een watertje achter de zandbank. Want achter de zandbank begint meteen het zwamp.

Terug bij het kamp hebben we ons ‘gedouched’. Erg gezellig, de shampoo bij elkaar uit de haren spoelen.
En toen was het weer tijd voor het avond eten. Om 9 uur ’s avonds zouden we gaan kijken of we wat volwassen schildpadden konden vinden die een nest gingen maken. Dus weer lekker 3 kilometer gelopen en niets gevonden, helaas. Toen maar weer terug naar het kamp waar de rum koud stond. Dus die open getrokken en wat van gedronken. Maar met de vermoeidheid van de hele dag erbij hadden we dat snel gezien, dus werd het tijd om een slaapje te gaan doen. Want 3 uur later zouden we gewekt gaan worden om weer op zoek te gaan naar schildpadden. Dus om 3:30 uur zijn we wakker gemaakt. Oeh, die rum. (slaap)dronken struinen we over het strand en worden we bijna weggespoeld door de zee. Ook al zit je in de tropen, je krijgt het er toch echt niet warmer van! En natuurlijk gaat het ook nog even lekker regenen. Dus shirt weer uit, want die kan je beter droog houden voor als het weer droog is. Als het droog is ben je zo weer opgedroogd, je blijft alleen wat koud. Dan komen we een nieuw spoor tegen, helaas is er alleen ook al een spoor terug naar de zee. Dus die hebben we gemist. Nog maar verder lopen met weinig overtuiging dat we nog een schildpad gaan zien. En dan, 20 meter verderop zien we een spoor lopen. Dus de gids gaat snel vooruit om te kijken of de schildpad er nog is…… spannend… dan gaat de zaklamp heel even aan (niet teveel storen hè) en ja hoor, een supergrote Leatherback op het strand!! Zij is 1.70 meter lang! Echt zooooo groot. En ze moet nog beginnen met leggen, de regen en kou is snel vergeten! Totdat ze bezig is met leggen moeten we haar niet teveel storen. Als ze eenmaal bezig gaat met graven raakt ze in een soort trance en kunnen we met de zaklamp wel schijnen, zolang het niet op de kop is. De schildpadden komen ’s nachts omdat ze anders uitdrogen in de zon.

Na een half uur graven kan het leggen dan beginnen. Per keer komen er ongeveer 3 eieren uit en zo gaat het 3 kwartier door, zo vet! Een leatherback legt tussen de 82 en 105 eieren. Als het gat weer dicht is gaat ze de boel camoufleren door om zich heen te graven. Dus we worden bedolven onder het zand, ook dit duurt een minuut of 20. Het was zo indrukwekkend om dat beestje bezig te zien, met die zware ademhaling erbij, niet echt charmant. Maar zoooo mooi. Na het leggen beginnen we het wel een beetje zat te worden, want we zijn nog steeds een beetje nat en koud. Mevrouw heeft alleen weinig zin om de zee in te gaan en kruipt nog even een ererondje over het strand. En dan gaat ze de zee weer in.

Het lullige is alleen dat ze daar op het moment bezig zijn met illegaal vissen. Dus er liggen overal netten voor de kust. Dat is ook de rede dat we er maar 1 gezien hebben. Normaal zie je er zo 4. Dus het idee dat ze in een net kan zwemmen is niet leuk… Maar binnenkort krijgen de gidsen van rimboereizen een vergunning voor een geweer en dan kan je ook jagen op Matapica, op vissers!

Toen was het weer tijd voor ons bedje en zijn we terug gelopen. Ondertussen hebben we de zonsopkomst gezien, want het werd ligt. Moe maar voldaan gingen we de tenten weer in.

De volgende dag zouden we terug gaan met een boot, door het Zwamp. Ook dit was erg mooi! Wel een beetje een stank van al die rottende bladeren. We gingen op weg naar de plantages. Bij de plantages zagen we nog een kaaiman en we hebben gegeten bij een opgeknapte plantage. Daar hebben we nog even een uurtje geslapen in de hangmatten en toen was het tijd om weer terug te gaan naar Paramaribo.

En toen kwamen we maandag thuis, hongerig naar chips, zijn de chips weg!! En dat was niet de eerste keer! We hebben al een keer chips gemist, ijs en drinken. En nu weer hetzelfde, chips weg, mentos weg. Dus nu waren we het echt zat! We hebben een Surinaamse huisgenote die net naar Suriname is verhuist vanuit Nederland, sinds zijn er woont missen we opeens allemaal eten en drinken. Dus wij pissig aankloppen bij de huisgenote en gevraagd waar alles gebleven is. Maar die wist dus van niets, jaja. Komt ze met een mooi verhaal dat ze wel wat drinken heeft gepakt maar verder geen chips en dat ze dat eerlijk gezegd heeft. Maar ook van dat drinken moet je afblijven! Dus wij hebben haar vol beschuldigd, misschien een beetje lullig, maar wie moet het dan gedaan hebben?! De schoonmaakster heeft geen sleutel. Die komt alleen binnen met de huisbaas. Dus het kan niet anders dan dat zij het geweest is, ook aangezien wij met z’n 4en weg waren. Dus zij was flink pissig. Ja, zo’n verhaal kan ik ook verzinnen. Alles opeten, wat drinken pakken, en dan zeggen dat je het eerlijk zou zeggen als je wat zou nemen. En we hebben ook al 3 keer gezegd dat ze niet zomaar iets moet pakken. Kom je na een dag werken thuis, is je drinken op, kan je weer naar de super. Dus we hebben de huisbaas gebeld en die komt vandaag voor een gesprek.

Maar dat was het dan over matapica en de vervelende huisgenote. Komt denk ik ook nog even een verhaaltje over het laatste gedeelte van mijn eilanden tripje.

Ik hoop dat alles goed is met iedereen en over 5 weken ben ik weer in Nederland, de tijd gaat hard!

Groetjes van Jasper en bekijk die foto’s op: http://www.mijnalbum.nl/Album=VMOD4AW4 Alleen die van Matapica staan er nog niet bij, volgende keer.

• 04 Juli 2006 - 19:21

Hoi Jappie:

Wat een schitterent verhaal weer,ben blij dat je zo geniet. Nog 6weken en dan zien we je weer,in Frankrijk.Daar kijk ik erg naar uit,weer met z'n vieren.Zit nu op papa te wachten,we moeten nog eten en het word wel erg laat. Verder proberen we morgen te bellen,je was vandaag vrij volgens mij. ben blij als ik je weer zie,heel veel kusjes mama

• 05 Juli 2006 - 10:02

Suus:

Haaai Jappie!!

Wat een fantastisch verhaal! Was 2 koffie later toen ik het helemaal gelezen had, maar helemaal super! Echt genieten daar! Hier alles prima, is op dit moment 40gr op m'n zolderkamertje in Grunn, heerlijk!! Haha, enjoy!!

Dikke kus suus xx

• 07 Juli 2006 - 14:39

Annet:

heejjapser! super was t matapica! jaendierolmentoswil iknou wel terug hoor!:P maar ik ben ffmooi geslaagd voordesalsa!nou jijnog! t luktje vast wel ookaldoe je er een paar keer langer over danmij! :) ejtot vanavond he! dan zullen wede drankvoorraad in t casino esgaanplunderen!;) kuz annet

• 07 Juli 2006 - 16:55

SB:

Aye boy, dat waren weer een paar hele mooie dagen!
    tot straks eh!
    Ik bewaar een stukje kaaiman-vlees voor je, en zo niet dan gaan we komende week nog even BBQ-en, okay??

Groetjes vanaf het hoofdkantoor van de SBB te Paramaribo.
    De SB-Bakra

• 10 Juli 2006 - 21:51

Annet:):

heej die jap! je bent nu aan t salsadansen en ik heb net ingecheckt dus vanaf morgen moet je me gaan missen! maar zal je site wel ff in de gaten houden:) en niet te veel rum drinken als ik er niet meer ben he! want dan ga je denken dat eieren kunnen groeien en dat we op de thomas anthonielaan wonen! :p ej succes met de salsa en ik hoop dat t toch wel lukt om te slagen:P dan gaan we salsa dansen in amsterdam ofzo he! tot zo maken we er ff een hippe afscheidsavond van(met rum cola;) )! kus annet

• 14 Juli 2006 - 08:58

Annet:

heeej!nu een berichtje vanuit nederland!zo raar! ik moet hier echt even wennen! ik mis suriname echt wel hoor dus geniet nog maar van jullie laatste weekjes! wat een lief berichtje op mijn site!jij was ook echt een super huisgenoot! ik heb er van genoten ;) ik ga je ook zeker missen! (mis je al:) ) maar succes met de kaaimannnejacht vrijdag en barbeque ze! :) zo zielig! nou tot mailz en zo kus annet!

• 14 Juli 2006 - 15:43

T. Ingrid:

hoi jasper, eindelijk weer een berichtje van mij.
    net je verhaal gelezen over de schildpadden mooi he toen ik in australie was heb ik dat ook gezien. je vermaakt je prima denk ik. blijf wel op de hoogte via je ouders. Vast gefeliciteerd met je moeder. Hoop dat je nog een goede tijd daar hebt . en dat je stage goed verloopt tot de volgende ingrid

• 15 Juli 2006 - 11:24

Hans En Wilma:

Hoi Jasper,

• 15 Juli 2006 - 11:27

Hans En Wilma:

Hoi Jasper

Hartelijk Gefeliciteerd met je Mama en we hopen dat je de laatste dagen ook ook nog goed doorkomt je hebt geweldige dingen beleeft dat neemt niemans je af geniet nog even en kom veilig thuis, als ik er aan denk bel ik je even als je thuis bent
    liefs van Hans, Wilma en Mickey

• 15 Juli 2006 - 12:08

Je Lieve Zusje ;):

hey broertje
    alles goed daar??????
    het is hier gezellig.
    we missen je heel erg(vooral mama hahaha)
    geniet ze nof even van die paar weekjes

liefs en kus je zusje

• 15 Juli 2006 - 16:10

Hoi JAPPIE:

Je komt weer snel naar huis
    ik zal blij zijn om je weer te zien, we zijn op ma haar verjaardag
    liefs van oma

kus;

• 15 Juli 2006 - 16:20

Hoi Jasper,:

Ik moest spontaan jou mailen in opdracht van je vader....Nou bij deze. Ik kreeg anders geen biertje (meer). Drink ik toch al niet: auto he!
    Ik ben benieuwd naar jouw verhalen dadelijk.
    Je ziet trouwens hoe moeilijk het is met vrienden zo'n onderneming als jij doet, devriendschap overeind te houden. Dat zijn ook van die leermomenten.
    He man,verder nog veel succes en zien je gauw!
    Groetjes,
    Ome Mark

• 15 Juli 2006 - 18:04

Ellen:

hoi Jasper,

Ben je vaders nichtje en hier op visite en net zo als je oom mark verplicht om iets te typen want anders krijgen we geen.... meer.Hebben net lekker gegeten en zitten nog uit te puffen in de tuin. Ook hier in Ned. is het schitterend weer, je hoeft er niet zo ver voor te reizen hoor. Nou misschien tot te volgende..... Nog veel succes met je stage en stgraks veel plezier op vakangtie.

groetjes Ellen

• 15 Juli 2006 - 18:14

Ingrid:

daar was ik weer. Zit gezellig op de verjaardag van je moeder, heel gezellig , zie ik de familie weer eens een keer. groetjes ingrid

• 15 Juli 2006 - 19:03

Michelle:

he jasper,
    jawel ook ik ben hier, op de verjaardag van je moeder... haha alvast ter voorbereiding van de vakantie.. waar ik overigens super veel zin in heb!!!!! dus tot dan en nog ff veel plezier daar
    groetjes...

• 15 Juli 2006 - 20:42

Buurtjes 47:

he Jasper.
    Zo ben je toch een beetje bijde verjaardag van je moeder (bijna 50). Ik hoor dat je weer met een paar weekjes naar huis komt, aftellen dus.
    Ik hoop dat je het daar goed naar het zin hebt en waar het denk ik om gaat, veel geleerd hebt.
    Wij nemen er ook nog eentje voor jou op je moeder.
    Nou Jasper tot snel weer in Nederland, en dan zeker weer op vakantie naar Frankrijk.
    He groetjes Jaco.

• 15 Juli 2006 - 21:06

Saskia En Olaf:

Hey Jasper, alles spang?

Wat gaaf dat je in Suriname zit. Jouw verhalen maken bij ons ook een hoop herinneringen los aan de keer dat wij in Suriname waren (1999). Helemaal dat stukje over die schildpadden. Wij gingen helaas niet met een helikopter maar met een busje vanaf Paramaribo naar Albina. En vanaf daar in een klein bootje naar het noorden. Daarna sliepen we in een soort indianendorpje in hangmatten in de buitenlucht. Nou ja, slapen was het niet echt, zo'n hangmat is niet echt relaxed, en bovendien hadden we gehoord dat er tijgers in de buurt waren. Dan lig je toch niet echt super lekker in je matje. En hoe bevalt Paramaribo? Raar om te zien dat al die tropische straten Nederlandse namen hebben hè? Keizerstraat, Gravenstraat etc. En natuurlijk de "waterkant" en de palmentuin. Ik neem ook aan dat je wel eens in het "Leidseplein" bent geweest of anders een djogo gedronen bij "het Vat"? Hou nog ff vol met die kip en rijst daar... We zijn benieuwd naar je verhalen. Tot snel!
    2 bakra's! Saskia en Olaf

• 15 Juli 2006 - 21:33

Johan En Monique:

Hallo Jasper,
    Ook even een berichtje van ons,wij willen je van harte feliciteren met je moeders verjaardag.Volgend jaar hopen wij dat je er bij bent want dan is er natuurlijk weer een big-party!!!
    Je moet ook de groetjes hebben van Esther Kamminga zij heeft net als Johan trouwens laptopvrees!!
    Nog heel even en dan ben je weer in Nederland maar wat ik van je ouders heb begrepen niet voor lang want dan wordt het eerst Frankrijk en dan Zweden je maakt nog eens wat mee.Nou Jasper heel veel succes daar nog even en dan een fijne vakantie en veel plezier in Zweden.
    Groetjes van Johan en Monique.

• 15 Juli 2006 - 21:40

Nel En Naómi:

hallo Jasper even een berichtje van je gewezen buur, hoe gaat het ermee? We brengen even een bezoekje aan je moeder vanwege haar verjaardag. En vrijwel meteen werd ons het verzoek gedaan om ff wat te vertellen aan jou. Ik, Naómi, ben net terug uit turkije en nog steeds niet gewend aan het nederlandse leven.Hahahahaaha vakantie is het mooiste wat er is. Van mijn moeder de groetjes en ze hoopt je te spreken wanneer je weer thuis bent. Dikke kus en heel veel groetjes van ons allebei.

En natuurlijk ook de groetjes van Robert hij is er nu niet maar hij zal je dit vast willen zeggen. Nog veel plezier daar en maak er nog wat van.
    doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 15 Juli 2006 - 23:17

Hoi Jasper:

Zo, na al die berichten zul je wel even met je oren hebben zitten klapperen.
    We hebben alle gasten op mama's verjaardag gevraagd iets te willen schrijven. Hadden we toch onze gedachten bij jou in Paramaribo. Heeft ons goed gedaan.
    Zien je snel, geniet van je tijd in Suriname.

XXX, Mirjam en Ronald